Bankarski ombudsman: Nema razloga za visoke kamate

Nema razloga da kamate u Crnoj Gori ostanu na sadašnjem nivou koji je viši nego u regionu i znatno viši nego u Evropskoj uniji, ocenio je bankarski ombudsman Halil Kalač.

U izveštaju o radu za prošlu godinu, on je naveo da su visoke kamatne stope i neinformisanje o njihovoj otplati, kao i nespremnost banaka da omoguće vraćanje kredita po povoljnijim uslovima među najvažnijim problemima koje su građani i privreda u Crnoj Gori imali sa bankama i mikrofinansijskim institucijama (MFI).

Među posebno ozbiljnim problemima su i uzimanje rata u iznosu većem od polovine plate ili penzije, visoki troškovi otvaranja računa i kreditnih kartica, njihovog održavanja i gašenja, ističe se u izveštaju u koji su uvid imale podgoričke “Vijesti”.

shc.hu

Izveštaj je pokazao da su banke u prošloj godini smanjile kreditnu aktivnost za 117,2 miliona evra u odnosu na uporedni godišnji period. Na kraju 2014. ukupno odoboreni krediti bili su 1,83 milijardi evra, preneo je danas sajt bankar.me .

Upozoravajući da visoke kamatne stope ugrožavaju životni standard građana i ne doprinose intenziviranju ekonomske aktivnosti, Kalač je posebno istakao da su nedopustivo visoke kamatne stope na minuse po tekućim racunima i za korišćenje kreditnih kartica.

“Prosečna ponderisana efektivna kamatna stopa na godišnjem nivou na minuse po tekućem racunu je bila 18,01 odsto, za kartice 15,7 odsto. Za tako visoke kamatne stope na ovim bankarskim proizvodima banke nemaju opravdanje i treba ih značajno smanjiti, na šta ukazuju svi parametri”, objasnio je Kalač.

Kako je naveo, kamate na minuse po tekućem računu u EU su 7,9 odsto, u Hrvatskoj 11,39 odsto, a u Makedoniji 11,2 odsto.

“Kreditne kartice su vezane za evro, a pošto je kamatna stopa euribora (cena novca na evropskom trištu) na nivou manjem od jedan odsto, postavlja se pitanje zašto su i kamate na kreditne kartice tako visoke.

Kamate na kartice kod naših suseda su oko 14 odsto, a u EU zoni 13,50 odsto”, izjavio je Kalač. Bankarski ombudsman je istakao da je velikom broju građana pogoršan ekonomski i finansijski položaj zbog krize, pa su suočeni sa teškoćama u izmirivanju kredita.

U tim slucajevima banke i MFI su im radi naplate potraživanja bolokirale plate i druga primanja. On je naveo da je kod građana posebno prisutan strah od toga da banke i MFI pokrenu postupak naplate iz stanova u kojima žive, a koje su založili za kredite.

“Da bi rešili probleme izlaz vide u reprogramu, ali mnogi su suočeni sa tim da banke neće da im izađu u susret. Jedan broj klijenata dao je prigovor na neinformisanost o promeni kamatnih stopa i visokom iznosu obračunatih kamata na kredite u otplati”, naglasio je Kalač.

Pomoć od bankarskog ombudsmana prošle godine je tražilo 456 klijenata u Crnoj Gori, što je za 30 manje nego u uporednom godišnjem periodu, a on je u 2014. ukupno procesuirao 56 prigovora.

  1. Napišite komentar

VAŠ KOMENTAR:

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s