Crna Gora, burna rasprava o zakonu o veroispovesti

Odavno jedan zakon nije toliko uzbrukao javnost u Crnoj Gori, kao onaj o slobodi veroispovesti. Javna rasprava je zavšena, a od tri okrugla stola – one u Bijelom Polju i Kotoru obeležili su incidenti, a treći, u Podgorici, obezbeđivala je policija. Kakav će biti položaj Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori, ukoliko zakon bude usvojen?

Registracija verske zajednice, prostor na kome se deluje ne može da se prostire van teritorije CG i hramovi izgrađeni pre 1918. postaju vlasništvo države – to su samo neke odredbe Nacrta zakona, koji u Mitropoliji crnogorsko-primorskoj vide kao pucanj u pravoslavnu crkvu, njeno ustrojstvo i imovinu.

“Zamislite taj apsurd da po predloženom rešenju nadbiskup barski mora s 49 državljana Crne Gore da donese odluku o osnivanju nadbiskupije barske, iako je ona osnovana 1089. godine”, kaže podgorički paroh Velibor Džomić.

Tvorci zakona sa kojima smo kontaktirali, nisu hteli pred kameru. Navodeći da je Crna Gora mnogo uradila na očuvanju verskih sloboda, resorni ministar kaže da se pri izradi akta vodilo računa o evropskim standardima i specifičnostima Crne Gore.

“Cilj ovog akta je da osigura ambijent koji će doprineti harmonizaciji odnosa između konfesija i njihovih institucija, u skladu s tradicijom koja je uticala da nas odavno označe kao verski najtolerantniju državu na balkanu”, rekao je ministar za ljudska i manjinska prava Crne Gore Suad Numanović.

U Mitropoliji crnogorsko-primorskoj, čije je sveštenstvo i monaštvo podnelo stotine prigovora, kažu da onaj ko dobro želi Crnoj Gori ne može da usvoji predloženi tekst zakona.

“Ne branimo ništa drugo do identitet, dostojanstvo, ono što su crkvene zadužbine, ono što je istoriski kontinuitet i pravni subjektivitet naše crkve i drugih crkava. Da citiram mog prijatelja reisa Islamske zajednice Rifata Fejzića… Sve ostale crkve i verske zajednice su zapravo kolateralna šteta odnosa države Crne Gore prema SPC”, kaže podgorički paroh Velibor Džomić.

Istoričar Aleksandar Raković ocenjuje da je zakon diskriminacioni prema Srbima.

“Pošto su tokom 20 godina jedan za drugim ukidani simboli istorijske srpske državnosti Crne Gore, na kraju je došao red i na SPC”, smatra Raković.

Pored SPC zakonu se protive i Katolička crkva i Islamska zajednica, a podržavaju ga kanonski nepriznata Crnogorska crkva i Jevrejska zajednica.

  1. Napišite komentar

VAŠ KOMENTAR:

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s